Vævervej 16 · 7490 Aulum · Danmark
+45 7199 3837
info@dashcamone.dk

Vi tester: BlackSys CH200-2CH · “Meget for penge”-modellen

Salg af bilkamera og tilbehør

Vi tester: BlackSys CH200-2CH · “Meget for penge”-modellen

En af fordelene ved at være forhandler af bilkamera og tilbehør er, at vi har adgang til hele sortimentet. Og derfor påhviler det os, at teste de forskellige modeller for at kunne give den bedste erfaring og kundeservice til netop dig.

Og jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det lyder som en meget hård opgave vi har pålagt os selv. (Ironi kan forekomme)

Men senest har vi lagt forrude til BlackSys CH200-2CH, som er et kamera til din bil med hele 2 kameraer – Både for og bag. Deraf den ekstra titel: 2CH. (2 channel)

Den sidste måned har dette bilkamera fået lov at køre i døgndrift – bogstavelig talt -, og vi valgte at smide den i vores store testbil: En Ford Ranger pick-up.

Hvorfor lige den bil, spørger du måske? Jo, vi tænkte vi ville afprøve kameraets evne til at se fremad over en lang snude samt placere bagkameraet, så det skulle kigge bagud over det lange lad. de fleste bilkameraer vil blive installeret i mindre biler, men skal man køre testen ud i det lidt overdrevne, var denne bil en god mulighed.

Hvad er BlackSys CH200-2CH?

BlackSys CH200 er det nuværende flagskib fra koreanske BlackSys. Formen på selve kamerahuset er arvet fra den tidligere model CH100, men BlackSys har fokuseret på at optimere de interne funktioner fremfor selve kabinettet. Og hvorfor ændre noget, som fungerer?

CH200 har et hav af indbyggede funktioner, som ikke blot optager din kørsel, men også assistere dig via forskellige sikkerhedsfunktioner, som du kan læse meget mere om på BlackSys CH200 produktsiden.

BlackSys dashcam Funktioner til CH200-2CH

Installationen.

Men inden du hopper derind, springer vi videre til vores erfaring med BlackSys CH200-2CH og det første er selvfølgelig at få denne lille sag installeret på for-/ og bagrude samt trukket kabler.

BlackSys CH200 Front kamera bliver monteret på et fladt plastikbeslag med dobbeltklæbende tape, som sættes direkte på forruden. Derfor er der ikke megen afstand fra linse til rude og dette minimerer unødvendigt genskind på optagelser.

Det gør dog også, at CH200 ikke generer dit udsyn, hvis du placerer den bag dit bakspejl. Størrelsen på Ranger’ens bakspejl er relativt standard, men fra førerpositionen kan man ikke se kameraet.

Dog anbefaler vi at du først kobler CH200 sammen med din smartphone via Wi-Fi så du kan se direkte ud af kameraet på din smartphone inden du sætter kameraet fast. I BlackSys app’en (iOS og Android) kan du nemt se hvor du får det bedste billede. Husk dog at lad bunden af billedet flugte med snuden af kølerhjelmen – Live-view er en gude-hjælp så man ikke skyder i blinde.

Brug også app’en når du skal påsætte bagkameraet op – Vi anbefaler dog du først hænger kablet løst gennem bilen til bagkameraet, indstiller kameraets placering og sætter det fast på ruden og trækker herefter signalkablet.

Strømkabel og signalkabel (samme kabel) til bagkamera isættes frontkameraet og kabler trækkes rundt i bilen. Sværhedsgrad af dette afhænger af dine fingerfærdigheder og bilen. Da Ranger’en havde fået skiftet forrude, kæmpede vi lidt med nogle store klumper rudelim, men efter lidt snilde og trykken lykkedes det dog.

Strømmen til front kameraet lod vi komme fra cigaretstikket. Det bedste vil dog være til bilens konstantstrøm ved at bruge BlackSys’s Ledningssæt til konstantstrøm, men da vi vidste kameraet skulle ud igen, og at Ranger’en kunne levere konstantstrøm fra cigarettænderen tog vi den “nemme” løsning.

Nu var det bare at overlade CH200 til sin primære opgave… At optage alt ud af bilen.

VIGTIG INFO

Vi isatte et 128GB MicroSD kort fra Kingston i kameraet og formaterede det via selve kameraet. Dette er helt klart den bedste og eneste måde disse MicroSD kort bør formateres, når de skal bruges med et bilkamera. Formaterer du først via en PC/Mac risikerer du at gøre kortet ubrugeligt af forskellige format årsager (og evt. virus fra computeren såfremt den en inficeret hvilket også kan skade kameraet)

Den daglige brug.

Da alt var monteret, formateret og indstillet var det ud og køre på de danske veje. Vi indstillede til fuld sikkerhedsadvarsler med bl.a. vognbaneskift-alarm, afstandsalarm, kollisionsalarm osv. GPS signalet blev automatisk fundet og bekræftet via lys på front-enheden.

Alt virkede perfekt – Eneste hage var noget genskind i kølerhjelmen blev læst af CH200 til at være vejstriber og derfor aktiveres vognbaneskift-alarmen hele tiden. Dette løste vi dog ved at nedsætte følsomheden på denne funktion. Så høj følsomhed anbefales til biler med kort snude.

Afstandsalarmen var god ved især bykørsel. Et kort øjebliks uopmærksomhed blev ekstra kort, når alarmen lød fra CH200 og så var det med at komme over på bremsen.

Kollisions-føleren kunne aktiveres ved en lidt for hurtig kørsel over vejbump. Men denne gør blot, at CH200 gemmer en filmbid på en separat del af dit MicroSD kort, som ikke bliver slettet, før du manuelt gør det. Men denne aktiveres også hvis du påkører – eller blive påkørt – af andre billister.

Det smarte er, at den låste optagelse gemmes fra 10 sekunder FØR hændelse registreres, således du får optakten med. Det er på alle måder en genial funktion.

Oveni alt dette er der GPS indbygget, som følger din bils position. Denne information sendes ikke til andre – Det er kun dig, som kan se disse informationer på computeren, når du afspiller via BlackSys Viewer’en. Men en nem og præcis måde, at få informationer til en evt. kørebog med afstand, rute og hastighed.

Natkørsel.

Når mørket falder på viser CH200-2CH en af sine klare forcer. I belysningen fra forlygterne kan du uden problemer se hvad som sker foran dig ude på landevejene. I byen tilpasser CH200 sig lynhurtigt til skiftende lysforhold, så du altid får det optimale billede på både for og bagkamera.

Men den ekstra gode optagelse i meget svage lysforhold skyldes en effektiv lysfølsomheds-måler, som er indbygget i CH200. Vha. en hurtig ISO/lysfølsomhedssensor og ekstra “hemmelige” tricks kan CH200 eksponere lyset i selv det mørkeste p-hus. Og her er det meget naturligt at lave overgangen til parkeringsovervågningen…

Parkeringsovervågningen.

Ch200-2CH optager i FuldHD på både for og bag både når du kører men også når du holder parkeret. Dog skal du have Ch200 sluttet til bilens konstantstrøm med et dertil passende ledningssæt til konstantstrøm for at aktivere den helt rigtige parkeringsovervågning.

Men hvorfor bruger denne funktion? Et ord forklarer det: Parkeringsskader.

Selvfølgelig er din bil ekstra udsat, når du holder parkeret, men skulle en svag sjæl påkøre dig og stikke af, vil du med parkeringsovervågning altid kunne identificere skylderen og endda afspille episoden for forsikringsselskab og/eller Politiet.

CH200 klarer denne opgave med topkarakter. Billederne er stadig skarpe og du kan vælge mellem konstant optagelse, bevægelsessensor eller time-lapse optagelse, hvis du vil spare pladsen på dit MicroSD kort. Loop funktionen sletter altid den ældste optagelse, men gemmer altid episoder hvor kameraet registrerer et stød i bilen.

Holder din bil f.eks. parkeret i en lufthavn mens du tager på charter i en uge og du på dag 3 bliver påkørt, så er optagelsen automatisk gemt, og du har sparet din selvrisiko, som måske endda er samme beløb, som du gav for CH200-2CH. Så er der pludselig en økonomisk gevinst.

Dagligdagens små episoder.

Men en ting gik dog op for mig mens jeg testede Ch200… Hvor fanger den utrolig mange små episoder i dagligdagen. Alt lige fra medtrafikanter som piller næse ved lyskrydset til de lige-ved-og-næsten episoder hvor en smartphone-kiggende bilist gør sin Aygo næsten 2 vognbaner bred.

Og hvis disse episoder (bortset fra næsepilleriet) skulle udvikle sig, vil CH200-2CH pludselig agere et vidne med en meget god og præcis hukommelse, som kan afspilles igen og igen for f.eks. Politiet.

Jeg havde endda min bil parkeret på en villavej, hvor der tidligere havde været store problemer med indbrud. Hvad hvis mit kamera havde fanget et par lyssky typer på vej ud af en villa med en designerstol eller andre tyvekoster? Det vil jo være en kæmpe hjælp til lovens lange arm.

Det er mig faktisk uforstående, at der ikke bliver slået mere på tromme for at danskerne skal have et kamera i bilen.

Konklusionen.

Hvis du er hoppet direkte herned kan jeg fortælle, at du er gået glip af nogle gode ideer og installationstips til BlackSys CH200-2CH.

Men jeg er begejstret for CH200 bilkamera’et. Den har mange flere funktioner, som jeg ikke har nævnt i denne blog, da den ellers bliver MEGET lang og måske endda grænsende til kedelig. Her vil jeg henvise til produktbeskrivelsen på webshoppen.

For Ranger’en er i forvejen et meget sikkert køretøj med 5 stjerner i NCAP test osv – Men krydret med sikkerhedsfunktionerne fra CH200 føler jeg mig utrolig sikker – både i trafikken og når jeg holder parkeret.

Der vil kunne stilles spørgsmålstegn ved prisen… For som vi altid hører: “Man kan finde den billigere på Kina-sider”.

Desværre findes BlackSys CH200-2CH ikke på Kina-sider – I hvert fald ikke original. Dertil skal man huske på, dette er med i toppen af luksus bilkameraer. Det svarer til at sammenligne Audi med Lada. Intet ondt ord om Lada, men der er en kvalitetsforskel og deraf prisforskel.

CH200 sætter flueben i alle check-bokse af hvad man kan ønske sig og lidt til. Dette bilkamera er til dig, som bare vil have det hele i én pakke med et hav af funktioner.

Jeg er fan af CH200 og derfor får den lov at blive lidt længere i bilen… Bare så jeg er forberedt på det uventede

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *